Stippen HRZ

FAQ NIPT

Op deze pagina vind je antwoorden op de veel gestelde vragen rondom NIPT.

Het downloaden van een NIPT-aanvraagformulier lukt niet

Wanneer het niet lukt een NIPT-aanvraagformulier te downloaden via het scherm 'NIPT-aanvraag' in Peridos, probeer dan het formulier te downloaden via het aanvragenoverzicht. Volg hiervoor  onderstaande stappen:

  • Ga naar het tabblad ‘Zorgverlening’.
  • Kies vervolgens ‘Aanvragen’ aan de linkerzijde van je scherm en klik daarna op ‘NIPT’.

Er verschijnt een overzicht van de NIPT-aanvragen die door jouw organisatie zijn geregistreerd (zie foto bijlage).

Labaanvragen NIPT

Om de betreffende NIPT-aanvraag op te zoeken, vul je de Peridoscode (N25XXXXXXX) in het daarvoor bestemde veld in en klik je op de knop ‘Filteren’. Hier kan je het aanvraagformulier downloaden.

Wanneer dit ook niet werkt, sluit dan je browser, open Peridos opnieuw en probeer de bovenstaande stappen nogmaals.

Lukt het daarna nog steeds niet het NIPT-aanvraagformulier te downloaden? Neem dan contact op met de Peridos servicedesk.

Peridos Servicedesk
Welke statussen van de NIPT zijn er en wat houden deze in?

Een labaanvraag NIPT zal gedurende het proces verschillende statuswijzigingen krijgen in Peridos. Zie onderstaand een omschrijving per status:

  • Aangevraagd
    De labaanvraag NIPT is succesvol geregistreerd. Er kan bloed worden afgenomen vanaf het moment dat de persoon 10+0 weken zwanger is.
  • Bij verwijsplatform
    De labaanvraag NIPT is succesvol geregistreerd en de gegevens zijn verstuurd naar het digitale verwijsplatform. Het verwijsplatform verstuurt de aanvraaggegevens naar de BAO die je hebt geselecteerd bij het indienen van de aanvraag. Er kan bloed worden afgenomen vanaf het moment dat een persoon 10+0 weken zwanger is.
    Let op: het tussentijds wijzigen van de BAO in deze aanvraag, nadat deze geregistreerd is, kan gevolgen hebben voor de informatiestroom naar een andere BAO.
  • Bloed afgenomen
    Er zijn bloedafnamegegevens ontvangen vanuit de BAO en verwerkt in Peridos. Het afgenomen bloedmonster zal voor onderzoek verstuurd worden (of is reeds onderweg) naar het NIPT-laboratorium. 
  • Analyse
    Het bloedmonster is ontvangen door het NIPT-laboratorium en is in onderzoek genomen. Het NIPT-laboratorium heeft 10 kalenderdagen (op de dag van of de dag ná ontvangst van het bloed) om het onderzoek af te ronden. De NIPT-uitslag kan je binnen deze 10 kalenderdagen verwachten in Peridos.

  •  Afgerond
    Er is een uitslag ontvangen vanuit het NIPT-laboratorium. Je kan de uitslag uit jullie uitslagenoverzicht halen en inzien. Als een uitslag aangeeft dat er opnieuw bloed afgenomen moet worden, dan zal je hiervoor altijd een ‘nieuwe’ aanvraag moeten registreren in Peridos.
  • Ingetrokken
    De labaanvraag NIPT is door een verloskundige binnen jullie organisatie ingetrokken. De aanvraag is dan niet meer geldig voor afname. Indien een aanvraag onterecht is ingetrokken, neem dan contact op met de Peridos servicedesk onder vermelding van de Peridoscode.

  • Overschreven
    De labaanvraag NIPT voor de cliënte is ‘overschreven’ door een andere zorginstelling. Dit betekent dat de cliënte een labaanvraag NIPT heeft laten registreren bij een andere zorginstelling.
Waar kan ik de status van een NIPT-aanvraag vinden?

Om de status van een NIPT-aanvraag in Peridos te bekijken, volg je onderstaande stappen:

  • Ga naar het tabblad ‘Zorgverlening’.
  • Kies vervolgens ‘Aanvragen’ aan de linkerzijde van je scherm en klik daarna op ‘NIPT’. Er verschijnt een overzicht van de NIPT-aanvragen die door jouw organisatie zijn geregistreerd.
  • Om de status van een specifieke NIPT-aanvraag op te zoeken, vul je de Peridoscode (N25XXXXXXX) in het daarvoor bestemde veld in en klik je op de knop ‘Filteren’.

  • Wanneer Peridos geen aanvraag NIPT kan vinden op basis van de ingevoerde Peridoscode, controleer dan of je de code juist hebt ingevuld en je bent ingelogd onder de juiste organisatie (waar de NIPT-aanvraag is geregistreerd).

    Mocht Peridos de aanvraag nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de Peridos Servicedesk.

Ik krijg een foutmelding voor het BSN en de geboortedatum van een zwangere persoon, terwijl het wel de juiste gegevens zijn. Wat gaat er mis?

Krijg je een foutmelding dat de combinatie van het opgegeven BSN en geboortedatum niet klopt, of dat er al een persoon met dit BSN bestaat, maar met een andere geboortedatum? Dit betekent meestal dat de zwangere persoon in het verleden met een andere geboortedatum in Peridos is geregistreerd.

Controleer eerst nogmaals of je de juiste geboortedatum hebt ingevoerd. Als deze klopt, maar je blijft de foutmelding ontvangen, neem dan contact op met de Peridos servicedesk. 

Peridos servicedesk

Geef hierbij het BSN en de geverifieerde geboortedatum van de zwangere persoon door. Als de zwangere persoon geen BSN heeft, geef dan de Peridoscode (N25XXXXXXX) van de geregistreerde aanvraag door. Via het beveiligde formulier!

Er is bloed afgenomen voor de NIPT, maar de status is niet gewijzigd. Wat nu?

Heeft een zwangere persoon bloed afgenomen, maar wijzigt de status van de aanvraag in Peridos niet naar “bloed afgenomen”? in dat geval is er helaas iets misgegaan met het versturen van de bloedafnamegegevens bij de bloedafnameorganisatie.
 
Wanneer de bloedafname langer dan vijf dagen geleden is, dan is het bloed vernietigd. In dat geval kan je de huidige NIPT-aanvraag in Peridos intrekken. Vervolgens registreer je een nieuwe NIPT-aanvraag. De zwangere persoon zal met het nieuwe aanvraagformulier weer opnieuw bloed moeten laten afnemen.

Let op: met een nieuwe NIPT-aanvraag wordt ook een nieuwe Peridoscode aangemaakt. Controleer daarom goed of je het juiste aanvraagformulier print en overhandigt.

Ik kan de NIPT-uitslag niet vinden in Peridos, terwijl deze al wel bekend zou zijn. Wat nu?

De NIPT-uitslagen kan je altijd terugvinden in het uitslagenoverzicht in Peridos.

  • Ga naar het tabblad ‘Zorgverlening’.
  • Kies vervolgens ‘Uitslagen’ aan de linkerzijde van je scherm en klik daarna op ‘NIPT’.

In dit overzicht zie je zowel de ‘bekeken’ als de ‘niet bekeken’ uitslagen.

Uitslagen NIPT

In het uitslagenoverzicht staan alleen de ‘niet bekeken’ uitslagen. Wanneer een NIPT-uitslag al een keer is ingezien en gemarkeerd op ‘bekeken’, verschijnt deze niet meer in het overzicht.

Wil je ook de ‘bekeken’ uitslagen zien? Zet dan een vinkje bij ‘bekeken’ in het uitslagenoverzicht en klik op de filterknop. De NIPT-uitslag van de betreffende zwangere persoon zou nu zichtbaar moeten zijn.

Als je de uitslag nog steeds niet kunt vinden, controleer dan of je de NIPT-aanvraag hebt geregistreerd vanuit de juiste zorginstelling in Peridos. De uitslag is namelijk alleen in te zien door de zorginstelling die de aanvraag heeft geregistreerd.

Kan je het antwoord op je vraag hier niet vinden? Neem dan contact op met de Peridos servicedesk.