Laboratorium

Onderstaande klinisch genetische laboratoria zijn door de Regionale Centra gecontracteerd voor de uitvoering van de bloedanalyses voor de NIPT.

Erasmus MC Roterdam

Diagnostieklaboratorium van de afdeling Klinische Genetica

  • Regio's:
    SPSZM
    SPSZN

Maastricht UMC+

Laboratorium Klinische Genetica

  • Regio's:
    SPSZON
    SPN
    SPSRU

Amsterdam UMC

Locatie VUmc, afdeling Humane Genetica, Genoomdiagnostiek

  • Regio's:
    SPSNH
    SPSNN

De laboratoria zijn ISO 15189 gecertificeerd en werken conform de kwaliteitseisen en de praktische werkafspraken voor de uitvoering van de NIPT-bloedanalyses. Daarnaast borgen de Regionale Centra de kwaliteit door de kwaliteitseisen en werkafspraken te monitoren middels een tweejaarlijkse audit.

Onderzoek CLBPS

Vraag over een NIPT-aanvraag?

Heb je een NIPT aangevraagd en heb je een vraag over de status? Stel deze vraag aan de Peridos servicedesk en niet aan het NIPT-laboratorium. Ook als een (à terme) datum in Peridos niet goed is geregistreerd, dien je contact op te nemen met de Peridos servicedesk.

Wanneer hoef je geen contact op te nemen met het NIPT-laboratorium?

Er is geen contact nodig met een NIPT-laboratorium voor het aanpassen of intrekken van de aanvraag zolang het NIPT-laboratorium de bloedbuizen niet heeft ontvangen. Dit is het geval wanneer de status van de aanvraag in Peridos staat op 'Aangevraagd', 'Bij verwijsplatform' of 'Bloed afgenomen'.

Een aanvraag aanpassen

Je kunt een aanvraag aanpassen door informatie in de aanvraag vanuit het eigen bronsysteem aan te passen. Vervolgens verzend je de aanvraag opnieuw voor dezelfde persoon. Je kan deze aanpassing ook in Peridos doen.
Een voorbeeld: was het een tweeling in plaats van een eenling en is dit per ongeluk verkeerd aangekruist? Dan is het mogelijk de aanvraag aan te passen.  

Staat de aanvraag in Peridos op 'Analyse' of 'Afgerond'? Dan zijn de bloedbuizen al in het NIPT-laboratorium. Het intrekken van de aanvraag is niet meer mogelijk. Er volgt in dat geval alsnog een NIPT-uitslag.

Een aanvraag intrekken

Een aanvraag intrekken doe je in Peridos via de knop “Intrekken labaanvraag” in de aanvraag zelf. Er volgt dan geen NIPT-uitslag. Let op: in dit geval is er geen hertest mogelijk.

Wanneer neem je wel contact op met het NIPT-laboratorium?

Je kan contact opnemen met het NIPT-laboratorium voor vragen over de uitslag zelf (bijvoorbeeld een afwijkende uitslag) of andere inhoudelijke/medische vragen over het uitvoeren van het NIPT-onderzoek. 

Neem ook contact op met het NIPT-laboratorium als je de aanvraag wilt aanpassen, maar de status van de aanvraag op “Analyse” of “Afgerond” staat. De bloedbuizen zijn dan al in het NIPT-laboratorium ontvangen. Intrekken van de aanvraag is niet meer mogelijk. Er volgt dan altijd een NIPT-uitslag. 

Als de NIPT met verkeerde informatie is uitgevoerd, dan kan de NIPT opnieuw gedaan worden via een hertest met aangepaste informatie. Voor deze hertest is een nieuwe bloedafname nodig. Neem direct contact op met het NIPT-laboratorium, dan wordt de aanvraag voor een hertest mogelijk gemaakt.  Vraag na overleg met het NIPT-laboratorium een hertest aan: dat kan op dezelfde manier als bij de eerste aanvraag.

De contactgegevens van het NIPT-laboratorium staan op het aanvraagscherm in je bronsysteem of in Peridos.